מדוע מרפאות ורופאים חייבים לשווק את עצמם ברשתות החברתיות?
עידן הדיגיטל הביא עמו שינויים רבים והשפיע על כלל תחומי חיינו – האישיים, החברתיים והעסקיים. אחת ההתפתחויות המשמעויות ביותר בעשור האחרון הינה עלייתן של הרשתות החברתיות.
הרשתות החברתיות אשר נוצרו בתחילה לשם יצירת ותחזוקת קשרים חברתיים, עברו שינויים והתאמות לעולם המשתנה ולצרכי הקהל והפכו במרוצת השנים מפלטפורמות חברתיות בלבד (או בעיקר) לפלטפורמות המאפשרות ומעודדות גם פעילות עסקית.
הרשתות החברתיות הפכו אם כן למנוע שיווקי למגוון העסקים, המציע שפע של הזדמנויות עסקיות, אפשרויות פרסום ופעילויות ושיווקיות לכל עסק החפץ בכך, מכל הענפים והתחומים במשק. הזדמנויות אלה הפכו במהרה לפשוטות לתפעול, זמינות וזולות, המאפשרות לכל בעל עסק את השימוש בהן, גם ללא ידע קודם נדרש.
מרפאות ורופאים ברשתות החברתיות
בין התחומים שאימצו את הרשתות החברתיות ככלי שיווקי נמצא גם תחום הרפואה. מרפאות ורופאים כבר מקדמים עצמם על ידי יצירת חשיפה במגוון הרשתות החברתיות:
פייסבוק – פתיחת דף עסקי למרפאות, העלאת תכנים בעלי ערך מוסף למטופלים, פרסום עדכונים ומידע אטרקטיבי באופן שוטף להגברת האינטראקציה עם העוקבים והנעתם לפעולה (פנייה למרפאה, לייקים, מעקב אחר הדף, פניה לאתר הבית של המרפאה, שיתופים ותגובות.
אינסטרגם – מכיוון שפלטפורמה זו נשענת בעיקר על הוויז'ואל, פרסום תמונות הרלוונטיות לפעילות המרפאות והמציגות את פעילותן ואת הצלחותיהן, מושכות עוקבים נוספים, שיתופים ויוצרות הד בקרב המטופלים והמעוניינים בטיפול.
לינקדאין - רשת חברתית זו נועדה בראש ובראשונה ליצירת קשרים עסקיים ומקצועיים בין חבריה – מנהלים ועובדים, ספקים ולקוחות, עסקים וקהל היעד. בנוסף משמשת פלטפורמה זו לשיתוף ידע מקצועי ותכנים איכותיים. עבור מרפאות ורופאים יכולה הפלטפורמה לשמש ליצירת קשר למטרות שיתופי פעולה עם גופים, מרפאות ועמיתים לתחום העיסוק.
קידום אורגני וקידום ממומן
לצורך קידום העסק ברשתות החברתיות, ישנן שתי אסטרטגיות שיווק עיקריות – קידום אורגני וקידום ממומן.
קידום אורגני הינו קידום המתבסס על יצירת תוכן מעניין, אטרקטיבי ובעל ערך, בתדירות גבוהה (2-3 פוסטים שבועיים). חשוב להדגיש כי את הקידום אורגני יש לתחזק ולבצע באופן שוטף, שכן נטישה של פעילות הקידום האורגני עשויה לגרור הדרדרות בנראות, בתנועה, בתגובות ובפעילות של קהל היעד.
תוצאות הקידום האורגני מתקבלות לרוב לאחר תקופת פעילות שיכולה לנוע בין שבועות לחודשים וכמו כן תלויות בהמשך ביצוע פעילות קידום אורגני רציפה.
קידום ממומן לעומתו, הינו קידום שאת תוצאותיו ניתן לראות באופן מיידי ומבוצע על ידי מרפאות ורופאים לרוב להשגת אחת או יותר מהמטרות הבאות: יצירת תנועת גולשים לדף, יצירת מודעות וחשיפה לשירות הרפואי הניתן על ידי המרפאה, גיוס לידים, שיווק מחדש (Remarketing) ועוד.
הקידום הממומן נעשה באמצעות בחירת פוסט או מודעה וקידומם בתשלום ישירות לקהל היעד הנבחר ועל פי הגדרות, פילוח ואפיון מראש של קהל היעד.
בהתאם לאסטרטגיית השיווק, נבחרת שיטת הקידום הרצויה ולעיתים נעשה שימוש בשתי השיטות במקביל או לסירוגין.
על מרפאות ורופאים המעוניינים לשווק עצמם ברשתות החברתיות, לפתוח עמוד עסקי ולהתחיל בפעילות הקידום בעמוד זה. יש לדאוג לתחזוק העמוד, לפעילות רציפה בו, לתוכן מעניין, ובהתאם לפעילות ולעיסוק המרפאה גם להנעה לפעולה.
לרופאים מומלץ ליצור פרופיל בלינקדאין וליצור ולפרסם תכנים מעניינים ומניעים לפעולה. כמו כן, ניתן גם לקשר בין הרשתות החברתיות השונות ולהפנות את העוקבים גם לאתר הבית.
אתיקה ותקשורת ברשתות החברתיות
על אף הרצון בפעילות שיווק ויצירת מגע עם הקהל הרלוונטי – חשוב לזכור את כללי האתיקה במיוחד בתחום זה.
מומלץ לא ליצור קשר עם מטופלים מהפרופיל האישי אלא מעמוד העסק ובמידת האפשר אף להטיל את ניהול הפעילות על בעל תפקיד אחר במרפאה, שאינו הרופא.
כחלק מהאתיקה המקצועית חשוב להקפיד על הפרדה בין הפרופיל האישי למקצועי. יש להקפיד על כך שתגובות ויצירת קשר תהיינה מקצועיות בלבד, תוך הימנעות מוחלטת מתקשורת בעלת קשר אישי או חברי עם המטופל או הגולש המעוניין להיות מטופל. כמו כן, כמובן שיש להימנע הימנעות מוחלטת מחשיפת פרטי ובעיות המטופל או דיון בהן.
לסיכום – כמו יתר תחומי העיסוק במשק, גם תחום הרפואה תפס את מקומו בעולם השיווק הדיגיטלי בכלל ובפעילות ברשתות החברתיות בפרט. הפעילות ברשתות נעשית הן באופן אורגני והן על ידי קידום ממומן, על מנת להגיע לקהל היעד ישירות, להציג בפניו את המידע הנחוץ לו ולהניעו לפעולה הרצויה.